KUMPULAN 6


KONSEP ASAS KAEDAH FIQH DAN APLIKASINYA    



 



  


ISI KANDUNGAN 
       
TAJUK

MUKA HADAPAN

ISI KANDUNGAN

PENGHARGAAN

PENDAHULUAN

ISI ISI : 

1. PENGERTIAN URUF DAN ADAT
2. PERBEZAAN URUF DAN ADAT
3. PEMBAHAGIAN URUF
4. SYARAT-SYARAT PENERIMAAN URUF DAN ADAT
5. PERANAN ‘URUF DALAM PENETAPAN HUKUM
6. PERBINCANGAN APLIKASI TENTANG                           MENJADIKAN ADAT SEBAGAI RUJUKAN      
    HUKUM

7.URUF MERUPAKAN RUJUKAN PENERAPAN HUKUM-HUKUM
8.KESIMPULAN

9.RUJUKAN

10.LAMPIRAN








PENGHARGAAN                                                              
                                                   
Bismillahirahmanirahim..                
                                                                                                    Alhamdullilah,bersyukur ke atas ilahi dengan limpahan rahmat serta nikmat masa,nyawa tenaga
 yang dianugerahkan kepada saya dapat juga saya menyiapkan tugasan ini dengan jayanya. Secangkir kasih ucapan  penghargaan ini kepada pensyarah tercinta saya iaitu  Ustazah  Suraini Binti Haji Ripin kerana telah banyak membantu kami dalam melaksanakan kerja  kursus ini yang bertajuk ADAT SEBAGAI RUJUKAN HUKUM. Ribuan terima kasih  kepada kedua  ibu bapa  kami yang merupakan tulang belakang dalam menghasilkan kerja kursus ini dalam usaha menjayakan kajian ini.  Penghargaan  yang tidak ternilai juga kepada rakan-rakan kelas kami yang turut berganding  bahu  dan membantu  menjayakan tugasan ini dalam memberi idea  dan panduan tentang kajian ini.  Semoga hasil yang dibuat dapat disampaikan seterusnya dimanfaat kan oleh kita bersama. 
                                                                      
PENDAHULUAN

Uruf dan adat adalah satu aspek yang terpenting dalam kebudayaan semua bangsa. Ia bukanlah   mempersulitkan kehidupan malah berperanan dalam mengatur tatacara hidup bermasyarakat dan juga kehidupan setiap anggota masyarakat itu. Pada umumnya, masyarakat masih berpegang kepada adat dan tradisi masyarakatnya terutama dalam hal-hal yang berkaitan dengan kehidupan bermasyarakat. Dari semasa ke semasa adat resam yang tidak jelas tujuan dan maksudnya ditinggalkan oleh
 masyarakat berkenaan.Syariat Islam memelihara 'uruf manusia dengan syarat tidak berlaku kerosakan dan tidak hilang kepentingan (maslahah) kehidupan. Maksud ‘uruf mempunyai hubungan yang erat
 dengan maksud adat di mana kebanyakan sarjana Islam tidak membezakan di antara kedua-duanya .
 Kedua-dua maksud ini merupakan sebahagian daripada unsur-unsur corak kebudayaan. Dalam penggunaan bahasa Melayu maksud 'uruf jarang diguna pakai berbanding dengan perkataan 
adat.

Uruf merupakan salah satu sumber penting untuk mengeluarkan hukum syarak walaupun ada di
 kalangan para ulama yang tidak mengiktirafkannya sebagai salah satu sumber hukum. Namun begitu, para ulama yang mengiktirafkannya melihat ia sebagai salah satu sumber yang amat penting 
terutama dalam permasalahan yang berkaitan dengan hubungan antara sesama makhluk dan dalam
beberapa aspek lain juga tidak dapat di nafikan, kerana di sana ada persoalan yang tidak dapat di 
selesaikan dengan menggunakan sumber-sumber yang disepakati iaitu al-Quran, Al-Sunnah, ijmak dan qiyas.                  

                                                                

KESIMPULAN

Kesimpulannya, ‘uruf dan adat tetap diambil kira dalam memberi fatwa dan penghakiman bagi 
memelihara kepentingan atau maslahah, kerana sebahagian dari bentuk maslahah-maslahah  manusia hendaklah memperakukan sesetangah yang telah menjadi kebiasaan dan adat mereka bertahun-tahun lamanya dan silih berganti generasi demi generasi. Kebiasaan dan amalan sedemikian merupakan suatu kelakuan sosial yang sukar untuk ditinggalkan. Oleh itu , pengiktirafan itu tidak  mutlak, bahkan terikat dengan syarat ia tidak bertentangan dengan nas syarak dan roh syariat islam.
Dengan kata lainnya, ‘uruf merupakan salah satu sumber hukum yang amat penting, kekuatannya
 dibuktikan dengan dalil-dalil al-Quran, al-Sunnah dan ijmak, ‘uruf tidak boleh diguna pakai  secara  mutlak, bahkan terdapat syarat-syarat tertentu yang mesti ada  untuk menjadikannya  sebagai sumber  hukum.  Dan sememangnya tidakdapat dipertikaikan  lagi bahawa ‘uruf juga telah bertindak  sebagai  salah satu di antara hukum-hukum syariat yang diperundangkan untuk kepentingan seluruh manusia seluruhnya dan menolak sebarang keburukkan yang menimpa mereka.                                                                                                                   
                                                                  

RUJUKAN

>Potongan ayat Al-Quran Al Karim

>Hasil kajian Ab.Latif Muda, Rosmawati Ali@Mat Zin 1997. Pengantar Usul Fiqh. 
Pustaka Salam Sdn.Bhd. Kuala Lumpur.

>Hasil kajian Ab. Latif Muda. Rosmawati Ali @ Mat Zin 2012. Usul Fiqh & Kaedah Fiqh. 
Pustaka Salam Sdn.Bhd. Kuala Lumpur.

>Hasil kajian Abd. Jalil Borham 2002. Pengantar Perundangan Islam. Penerbit UTM. Kuala Lumpur.

>Hasil kajian Hassan bin Ahmad.Muhammad Saleh bin Ahmad 1998. Usul Fiqh & Qawaid Fiqhiyyah.  Pustaka Haji Abdul Majid. Selangor.

>Instrumen 'Urf Dan Adat Melayu Sebagai Asas Penetapan   Hukum Semasa Di Malaysia,
 http://www.myjurnal.my/public/article-download.php?id=72373, 26 JANUARI 2015

>Uruf Majmuk: Konsep Dan    Amalannya Dalam MasyarakatMajmuk Di Malaysia,
 http://scholar.google.com/scholar?biw=320&bih=269&dpr=1, 24 JANUARI 2015 .
Wahbah Zuhaily 2013. Kaedah Usul Fiqh. Pustaka Al Ehsan. Selangor.

LAMPIRAN 














                                                               HUKUM AQIQAH
 
 
 
 
HUKUM MEMAKAI GINCU DAN INAI
 

                                                 




0 comments:

Post a Comment