KONSEP ASAS KAEDAH FIQH DAN APLIKASINYA
ISI KANDUNGAN
TAJUK
| |
MUKA HADAPAN
| |
ISI KANDUNGAN
| |
PENGHARGAAN
| |
PENDAHULUAN
| |
ISI ISI :
| |
1. PENGERTIAN URUF DAN ADAT
| |
2. PERBEZAAN URUF DAN ADAT
| |
3. PEMBAHAGIAN URUF
| |
4. SYARAT-SYARAT PENERIMAAN URUF DAN ADAT
| |
5. PERANAN ‘URUF DALAM PENETAPAN HUKUM
| |
6. PERBINCANGAN APLIKASI TENTANG MENJADIKAN ADAT SEBAGAI RUJUKAN
HUKUM | |
7.URUF MERUPAKAN RUJUKAN PENERAPAN HUKUM-HUKUM
| |
8.KESIMPULAN
9.RUJUKAN 10.LAMPIRAN |
Bismillahirahmanirahim..
Alhamdullilah,bersyukur ke atas ilahi dengan limpahan rahmat serta nikmat masa,nyawa tenaga
yang dianugerahkan kepada saya dapat juga saya menyiapkan tugasan ini dengan jayanya. Secangkir kasih ucapan penghargaan ini kepada pensyarah tercinta saya iaitu Ustazah Suraini Binti Haji Ripin kerana telah banyak membantu kami dalam melaksanakan kerja kursus ini yang bertajuk ADAT SEBAGAI RUJUKAN HUKUM. Ribuan terima kasih kepada kedua ibu bapa kami yang merupakan tulang belakang dalam menghasilkan kerja kursus ini dalam usaha menjayakan kajian ini. Penghargaan yang tidak ternilai juga kepada rakan-rakan kelas kami yang turut berganding bahu dan membantu menjayakan tugasan ini dalam memberi idea dan panduan tentang kajian ini. Semoga hasil yang dibuat dapat disampaikan seterusnya dimanfaat kan oleh kita bersama.
PENDAHULUAN
PENDAHULUAN
Uruf dan adat adalah satu aspek yang terpenting dalam kebudayaan semua bangsa. Ia bukanlah mempersulitkan kehidupan malah berperanan dalam mengatur tatacara hidup bermasyarakat dan juga kehidupan setiap anggota masyarakat itu. Pada umumnya, masyarakat masih berpegang kepada adat dan tradisi masyarakatnya terutama dalam hal-hal yang berkaitan dengan kehidupan bermasyarakat. Dari semasa ke semasa adat resam yang tidak jelas tujuan dan maksudnya ditinggalkan oleh
masyarakat berkenaan.Syariat Islam memelihara 'uruf manusia dengan syarat tidak berlaku kerosakan dan tidak hilang kepentingan (maslahah) kehidupan. Maksud ‘uruf mempunyai hubungan yang erat
dengan maksud adat di mana kebanyakan sarjana Islam tidak membezakan di antara kedua-duanya .
Kedua-dua maksud ini merupakan sebahagian daripada unsur-unsur corak kebudayaan. Dalam penggunaan bahasa Melayu maksud 'uruf jarang diguna pakai berbanding dengan perkataan
adat.
masyarakat berkenaan.Syariat Islam memelihara 'uruf manusia dengan syarat tidak berlaku kerosakan dan tidak hilang kepentingan (maslahah) kehidupan. Maksud ‘uruf mempunyai hubungan yang erat
dengan maksud adat di mana kebanyakan sarjana Islam tidak membezakan di antara kedua-duanya .
Kedua-dua maksud ini merupakan sebahagian daripada unsur-unsur corak kebudayaan. Dalam penggunaan bahasa Melayu maksud 'uruf jarang diguna pakai berbanding dengan perkataan
adat.
Uruf merupakan salah satu sumber penting untuk mengeluarkan hukum syarak walaupun ada di
kalangan para ulama yang tidak mengiktirafkannya sebagai salah satu sumber hukum. Namun begitu, para ulama yang mengiktirafkannya melihat ia sebagai salah satu sumber yang amat penting
terutama dalam permasalahan yang berkaitan dengan hubungan antara sesama makhluk dan dalam
beberapa aspek lain juga tidak dapat di nafikan, kerana di sana ada persoalan yang tidak dapat di
selesaikan dengan menggunakan sumber-sumber yang disepakati iaitu al-Quran, Al-Sunnah, ijmak dan qiyas.
KESIMPULAN
kalangan para ulama yang tidak mengiktirafkannya sebagai salah satu sumber hukum. Namun begitu, para ulama yang mengiktirafkannya melihat ia sebagai salah satu sumber yang amat penting
terutama dalam permasalahan yang berkaitan dengan hubungan antara sesama makhluk dan dalam
beberapa aspek lain juga tidak dapat di nafikan, kerana di sana ada persoalan yang tidak dapat di
selesaikan dengan menggunakan sumber-sumber yang disepakati iaitu al-Quran, Al-Sunnah, ijmak dan qiyas.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, ‘uruf dan adat tetap diambil kira dalam memberi fatwa dan penghakiman bagi
memelihara kepentingan atau maslahah, kerana sebahagian dari bentuk maslahah-maslahah manusia hendaklah memperakukan sesetangah yang telah menjadi kebiasaan dan adat mereka bertahun-tahun lamanya dan silih berganti generasi demi generasi. Kebiasaan dan amalan sedemikian merupakan suatu kelakuan sosial yang sukar untuk ditinggalkan. Oleh itu , pengiktirafan itu tidak mutlak, bahkan terikat dengan syarat ia tidak bertentangan dengan nas syarak dan roh syariat islam.
memelihara kepentingan atau maslahah, kerana sebahagian dari bentuk maslahah-maslahah manusia hendaklah memperakukan sesetangah yang telah menjadi kebiasaan dan adat mereka bertahun-tahun lamanya dan silih berganti generasi demi generasi. Kebiasaan dan amalan sedemikian merupakan suatu kelakuan sosial yang sukar untuk ditinggalkan. Oleh itu , pengiktirafan itu tidak mutlak, bahkan terikat dengan syarat ia tidak bertentangan dengan nas syarak dan roh syariat islam.
Dengan kata lainnya, ‘uruf merupakan salah satu sumber hukum yang amat penting, kekuatannya
dibuktikan dengan dalil-dalil al-Quran, al-Sunnah dan ijmak, ‘uruf tidak boleh diguna pakai secara mutlak, bahkan terdapat syarat-syarat tertentu yang mesti ada untuk menjadikannya sebagai sumber hukum. Dan sememangnya tidakdapat dipertikaikan lagi bahawa ‘uruf juga telah bertindak sebagai salah satu di antara hukum-hukum syariat yang diperundangkan untuk kepentingan seluruh manusia seluruhnya dan menolak sebarang keburukkan yang menimpa mereka.
dibuktikan dengan dalil-dalil al-Quran, al-Sunnah dan ijmak, ‘uruf tidak boleh diguna pakai secara mutlak, bahkan terdapat syarat-syarat tertentu yang mesti ada untuk menjadikannya sebagai sumber hukum. Dan sememangnya tidakdapat dipertikaikan lagi bahawa ‘uruf juga telah bertindak sebagai salah satu di antara hukum-hukum syariat yang diperundangkan untuk kepentingan seluruh manusia seluruhnya dan menolak sebarang keburukkan yang menimpa mereka.
RUJUKAN
>Potongan ayat Al-Quran Al Karim
>Potongan ayat Al-Quran Al Karim
>Hasil kajian Ab.Latif Muda, Rosmawati Ali@Mat Zin 1997. Pengantar Usul Fiqh.
Pustaka Salam Sdn.Bhd. Kuala Lumpur.
Pustaka Salam Sdn.Bhd. Kuala Lumpur.
>Hasil kajian Ab. Latif Muda. Rosmawati Ali @ Mat Zin 2012. Usul Fiqh & Kaedah Fiqh.
Pustaka Salam Sdn.Bhd. Kuala Lumpur.
Pustaka Salam Sdn.Bhd. Kuala Lumpur.
>Hasil kajian Abd. Jalil Borham 2002. Pengantar Perundangan Islam. Penerbit UTM. Kuala Lumpur.
>Hasil kajian Hassan bin Ahmad.Muhammad Saleh bin Ahmad 1998. Usul Fiqh & Qawaid Fiqhiyyah. Pustaka Haji Abdul Majid. Selangor.
>Instrumen 'Urf Dan Adat Melayu Sebagai Asas Penetapan Hukum Semasa Di Malaysia,
http://www.myjurnal.my/public/article-download.php?id=72373, 26 JANUARI 2015
http://www.myjurnal.my/public/article-download.php?id=72373, 26 JANUARI 2015
>Uruf Majmuk: Konsep Dan Amalannya Dalam MasyarakatMajmuk Di Malaysia,
http://scholar.google.com/scholar?biw=320&bih=269&dpr=1, 24 JANUARI 2015 .
http://scholar.google.com/scholar?biw=320&bih=269&dpr=1, 24 JANUARI 2015 .
Wahbah Zuhaily 2013. Kaedah Usul Fiqh. Pustaka Al Ehsan. Selangor.
LAMPIRAN
HUKUM AQIQAH
HUKUM MEMAKAI GINCU DAN INAI
0 comments:
Post a Comment