KONSEP ASAS KAEDAH FIQH DAN APLIKASINYA
PENDAHULUAN
Sebahagian ulama' mentakrifkan kaedah fiqh sebagai kaedah-kaedah hukum yang bersifat umum yang diambil daripada dalil-dalil al-quran dan as-sunnah yang mana ia menjadi asas kepada kaedah-kaedah yang sekaligus dapat disesuaikan dengan banyak juziyyah atau cabang-cabang perbahasan dalam ilmu fiqh.
Maksudnya: “Segala amalan berdasarkan kepada niat, dan setiap orang memperoleh apa yang diniatkannya”. Hadis ini direkod dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim.
b. Ghalabah al-Zann
c. Zann
d. Syak
e. Waham
MUKA HADAPAN
NAMA KURSUS : SAINS TEKNOLOGI DAN
KEJURUTERAAN DALAM ISLAM
(DUA 2012)
TAJUK PROJEK :
KONSEP ASAS FIQH DAN APLIKASINYA
-SETIAP SESUATU ITU BERGANTUNG KEPADA TUJUANNYA
-KEYAKINAN TIDAK BOLEH DISINGKIRKAN DENGAN
SYAK
NAMA PENSYARAH :
PN.SURAINI BINTI HAJI RIPIN
JABATAN
KEJURUTERAAN ELEKTRIK
SESI JUN 2015
PROGRAM : DIPLOMA
ELEKTRIK / ELEKTRIK ELEKTRONIK.
GROUP
NAMA KUMPULAN :
MUHAMAD ZULFAHMI
BIN ABD KHALID
(25DET15F1003)
MOHAMAD NORSHARIZ
BIN AHMAD
(25DET15F1024)
HAIKAL AFIQ BIN HAMIZAN
(25DET15F1008)
MOHAMAD ADLY SHAFIQ BIN NORDIN
(25DET15F1014)
ISI KANDUNGAN :
NO.
ISI KANDUNGAN.
|
1.MUKA SURAT
|
2.MUKA HADAPAN
|
3.PENGHARGAAN
|
4.PENDAHULUAN
|
5.ISI KANDUNGAN
|
6.KESIMPULAN
|
7.RUJUKAN
|
8.LAMPIRAN
|
PENGHARGAAN
Syukur ke hadrat
ilahi, kumpulan kami dpat menyiapkan projek kami ini dengan jayanya. Pertama
sekali kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada Puan Suriani Binti Haji
Ripin iaitu Pensyarah Khursus Sains Teknologi Dan Kejuruteraan Dalam Islam , di atas tunjuk ajar dan garis panduan yang telah ditunjukkan
sepanjang tempoh menyiapkan kerja khurus ini . Tanpa tunjuk ajar Pensyarah,
tidak mungkin kami menyiapkan kerja kursus ini dengan jayanya . Terima Kasih
yang tak terhingga juga kepada kedua-dua ibu bapa kami kerana telah banyak mendorong kami menyiapkan kerja khursus ini .
Alhamdulillah kami berjaya menyiapkan kerja khurus ini dengan jayanya . Terima
kasih juga kepada semua ahli kumpulan dan sahabat sahabat kami dalam membantu kami
menyiapkan kerja khursus ini sekali gus memberi kerjasama yng sangat bagus dalam
menjayakan blog ini . Terima kasih untuk semuanya . Pelbagai ilmu
yang dapat kami rungkai sepanjang menyiapkam tugasan ini. Kami menggunakan pelbagai cara dan
kemudahan yang sedia ada seperti buku rujukan, internet dan kemudahan-kemudahan
lain lagi untuk mencari dan menambahbaikan kerja kursus ini . Akhir kata dari
kami , yang buruk datangnya dari kami , dan yang baik itu semuanya datang dari Allah
s.w.t .Sekian Terima Kasih . :-D
Maksud Fiqh
Pengarang kitab Adwar ‘Ilm al-Fiqh wa Atwaruh berkata:
perkataan fiqh di awal kebangkitan Islam tidak hanya dikhususkan semata-mata
kepada ilmu fiqh, bahkan perkataan ini digunakan untuk kesemua cabang ilmu asas
dalam Islam, sama ada yang berbentuk usul seperti aqidah atau pun furu’ seperti
fiqh, juga termasuk yang berkaitan dengan akhlak.
Manakala faqih pula dinisbahkan kepada seseorang yang
menghafal ayat-ayat al-Quran serta memahami maknanya, tahu nasakh mansukhnya,
muhkam mutashabih, ‘umum, khusus, mutlaq atau muqayyad.
Pengertian Fiqh dari sudut Bahasa
Perkataan fiqh merupakan pecahan bagi kata dasar (فقه)
dan diulang sebanyak 20 kali dalam al-Quran.
Dari sudut bahasa maksudnya berlegar sekitar memahami
dan ilmu.
Fiqh Pada Istilah
Dari segi istilah, pelbagai pengertian telah
dikemukakan oleh para ulama, walaupun berbeza dari segi lafaz tetapi dari sudut
makna ia hampir mempunyai persamaan.
Sebahagian ulama' mentakrifkan kaedah fiqh sebagai kaedah-kaedah hukum yang bersifat umum yang diambil daripada dalil-dalil al-quran dan as-sunnah yang mana ia menjadi asas kepada kaedah-kaedah yang sekaligus dapat disesuaikan dengan banyak juziyyah atau cabang-cabang perbahasan dalam ilmu fiqh.
Kesimpulan tentang maksud fiqh ialah mengetahui
sesuatu perkara yang berkaitan dengan hukum-hukum syarak yang berbentuk
praktikal dengan mendalam dan terperinci yang diambil daripada dalil yang
terperinci.
ISI KANDUNGAN
Hubungan Fiqh Dengan Syariah
Ramai di kalangan masyarakat awam yang keliru dengan
perkataan fiqh. Secara ringkas kaedah fiqh.
Pengertian
Kaedah Fiqh
KAEDAH
-BAHASA: Tapak , asas rumah dan prinsip.
FIQH
-BAHASA: Suatu kefahaman.
KAEDAH FIQH
-Koleksi kaedah utama yang besifat umum bagi menyelesaikan isu isu tertentu.
-BAHASA: Tapak , asas rumah dan prinsip.
FIQH
-BAHASA: Suatu kefahaman.
KAEDAH FIQH
-Koleksi kaedah utama yang besifat umum bagi menyelesaikan isu isu tertentu.
Segala perkara bergantung kepada tujuannya.
1. Kaedah ini adalah salah satu daripada lima kaedah feqah yang utama
yang menjadi tunjang kepada banyak kaedah-kaedah feqah yang lain. Kaedah-kaedah
itu dikenali sebagai ‘Al-Qawaed Al-Fiqhiyyah Al-Kubra’. Lima kaedah tersebut
ialah:
i- Segala perkara bergantung kepada tujuannya.
ii- Suatu keyakinan tidak boleh dihilangkan dengan syak (sangkaan).
iii- Kemudaratan mesti dihapuskan.
iv- Adat dirujuk dalam menentukan hukum.
v- Kesusahan mendatangkan kemudahan.
ii- Suatu keyakinan tidak boleh dihilangkan dengan syak (sangkaan).
iii- Kemudaratan mesti dihapuskan.
iv- Adat dirujuk dalam menentukan hukum.
v- Kesusahan mendatangkan kemudahan.
2. Kaedah ‘Segala perkara bergantung kepada tujuannya’ bersumberkan
kepada banyak dalil daripada Al-Quran dan Al-Sunnah. Salah satunya ialah hadis
Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam:
Maksudnya: “Segala amalan berdasarkan kepada niat, dan setiap orang memperoleh apa yang diniatkannya”. Hadis ini direkod dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim.
3. Hadis ini membawa pengertian yang sangat besar dalam syariat Islam.
Imam Bukhari berkata, “Tidak terdapat dalam khabar-khabar (hadis) Nabi
Sallallahu Alaihi Wasallam satu hadis yang lebih mencukupi, lebih mencukupi,
dan lebih banyak faedah, daripada hadis ini”. Ramai imam salaf menjulang
kedudukan hadis ini dan membuat rumusan bahawa ia adalah satu pertiga daripada
ilmu. Antara yang mengatakan demikian ialah Syafie, Ahmad, Ibn Mahdiy, Ibn
Al-Madiniy, Abu Daud, dan Al-Daraqutniy.
4. Ketinggian taraf hadis ini secara tidak langsung menunjukkan
kepentingan kaedah: “Segala perkara bergantung kepada tujuannya’. Ia juga
mencakupi kebanyakan bab dan fasal dalam ilmu feqah.
5. Maksud umum kaedah ini ialah: Segala perkara yang lahir dari seorang
mukallaf samada dalam bentuk perbuatan atau pertuturan, maka hukum hakamnya
ditentukan berdasarkan maksud dan tujuan dia melakukan atau menuturkannya.
Jadi, niat dan maksud seseorang berperanan penting dalam menentukan suatu
hukum.
6. Daripada kaedah ini, kita dapat bezakan antara perbuatan yang
dilakukan dengan niat, dan perbuatan yang berlaku secara tidak sengaja atau tanpa
niat. Hukumnya pun berbeza. Sebagai contoh, dua orang lelaki, A dan B telah
melakukan perbuatan membunuh. A sengaja melakukan pembunuhan terhadap orang
yang tidak bersalah, manakala B tidak ada niat langsung untuk membunuh, tetapi
tersilap sehingga menyebabkan kematian orang lain. Dalam perundangan Islam,
hukuman terhadap kedua-duanya A dan B adalah berbeza. Kerana A membunuh dengan
niat, manakala B membunuh secara tidak sengaja.
7. Satu perbuatan yang sama tetapi dilakukan dengan tujuan yang berbeza,
natijah yang terhasil juga akan berbeza bergantung kepada apa yang diniatkan.
Contohnya orang yang berperang dalam barisan tentera Islam, jika bertujuan
untuk meninggikan kalimah Allah, maka dia akan mendapat balasan yang baik.
Manakala orang yang berperang kerana mahu menunjuk-nunjuk bahawa dia seorang
yang berani dan pahlawan, akan mendapat balasan yang buruk. Berbeza balasan
disebabkan berbeza tujuan.
8. Niat terbahagi kepada dua jenis;
i- Niat dalam amalan.
Niat dalam amalan berperanan untuk membezakan antara amalan ibadah dengan perlakuan bukan ibadah. Contohnya, seorang yang tidak makan dan minum pada waktu siang. Mungkin dia manahan lapar kerana melakukan diet, atau disebabkan tiada makanan, atau kerana berpuasa. Jadi dengan berniat puasa, dapat dipastikan bahawa perbuatan itu adalah ibadah.
Niat dalam amalan berperanan untuk membezakan antara amalan ibadah dengan perlakuan bukan ibadah. Contohnya, seorang yang tidak makan dan minum pada waktu siang. Mungkin dia manahan lapar kerana melakukan diet, atau disebabkan tiada makanan, atau kerana berpuasa. Jadi dengan berniat puasa, dapat dipastikan bahawa perbuatan itu adalah ibadah.
Selain itu, niat juga berperanan membezakan antara ibadah-ibadah.
Contohnya, seorang yang berpuasa mungkin tujuannya puasa sunat, atau puasa
qadha, atau puasa kaffarah. Jenis puasanya dapat ditentukan melalui niat.
ii- Niat untuk apakah dilakukan amalan.
Maksud niat jenis ini ialah satu-satu perlakuan ibadah adakah dilakukan ikhlas kerana Allah Taala, ataupun dilakukan kerana tujuan lain? Niat inilah yang membezakan antara ikhlas, riyak, sum’ah, dan lain-lain.
Maksud niat jenis ini ialah satu-satu perlakuan ibadah adakah dilakukan ikhlas kerana Allah Taala, ataupun dilakukan kerana tujuan lain? Niat inilah yang membezakan antara ikhlas, riyak, sum’ah, dan lain-lain.
9. Niat wadahnya ialah di dalam hati. Demikian menurut sekalian ulama
Islam. Oleh itu, seseorang yang meniatkan di dalam hati, tanpa melafazkan
dengan lidahnya, maka ia sudah memadai di sisi sekalian ulama.
10. Pengetahuan tentang niat dalam ibadah mesti dipelajari dan difahami
secara betul. Kerana kefahaman yang silap tentang konsep niat kadang-kadang
menyebabkan kepayahan dalam ibadah. Natijahnya, timbul penyakit waswas yang
akan merosakkan ibadah. Benarlah kata-kata sesetengah ulama bahawa punca
penyakit waswas ialah kejahilan dalam agama dan kebingungan dalam akal. Semoga
Allah menyelamatkan kita daripada kejahilan dalam agama.
KEYAKINAN TIDAK
BOLEH DISINGKIRKAN DENGAN SYAK
1. Sesuatu perkara
yang telah diyakini berlaku, sebarang keraguan yang datang kemudian untuk
meragui keyakinan itu tidak diambil kira. Perkara asal dan yang yakin itu tidak
boleh ditinggalkan hukumnya disebabkan oleh sebarang syak atau keraguan. Apa
yang telah tetap dan teguh itu tidak terangkat atau berganjak dengan sebab
kedatangan syak kepadanya
`Tanggungjawab
apabila dibina atas keyakinan ia tidak terlepas kecuali dengan yakin’
2. Kaedah Lain
a. `Apa yang
ditetapkan dengan yakin tidak diangkat melainkan dengan yakin’
b. `Yang yakin
tidak dihilangkan dengan syak dan tidak boleh dihilangkan melainkan dengan
yakin’
c. `Tidak
ditinggalkan yang yakin asal wajibnya dengan perkara baru yang diramal atau
diandai’
d. `Yang syak tidak
dipalingkan kepadanya atau tidak diambil kira dan yang yakin diamalkan
terhadapnya’
e. `Syak tidak
menghimpit yang yakin’
3. Perbezaan Yakin,
Syak, Zann dan Waham
a. Yakin
• Al-Jawhari :
suatu ilmu dan lenyapnya syak
• Ibn Mansur : Ilmu
dan membuang syak serta hakikat sesuatu perkara
• Abu al-Baqa’ :
Pegangan yang kukuh mantap dan tetap serta menepati kenyataan
• Raghib
al-Asfahani : Tetapnya atau diamnya sesuatu kefahaman berserta tetap hukum.
Yakin merupakan sifat yang lebih tinggi daripada makrifah, buktinya dikatakan
ilmu al-yaqin dan tidak dikatakan makrifa al-yaqin
• Sesuatu yang
pasti berdasarkan kajian dan bukti iaitu sesuatu yang menjadi tetap melalui
penglihatan atau dengan adanya dalil
b. Ghalabah al-Zann
• Al-Allamah :
penjelasan dan ibarat tentang ketenangan zan
• ½ ulama : berada
pada tingkat yang sama dengan yakin
• harus diasaskan
hukum fiqh berdasarkan ghalabah zan ketika tidak ada yaqin dan selagi ia
berasaskan penelitian dan bukti
c. Zann
• Al-Hamawiy :
seseorang yang berada dan berhenti di antara dua yang mana ia dapat mengukuhkan
atau dapat ditarjihkan salah satu antara keduanya
• Berat sangka atau
sangkaan yang lebih hampir kepada kebenaran, namun tidak mencapai tahap
keyakinan dan ghalabah al-zan
• harus dibina
hukum dan diterima
d. Syak
• Keraguan yang
sama kuat atau sama banyak terhadap sesuatu perkara i.e. keraguan tidak dapat
ditarjihkan mana satu yang lebih kuat
• tidak diterima
dalam hukum fiqh
e. Waham
• Keraguan yang
dialami oleh seseorang yang mana antara keduanya lebih mirip atau cenderung
kepada yang lemah atau tidak kukuh
• Suatu bayangan
atau lintasan pada hati atau diri seseorang yang dikira sebagai sangkaan
meleset atau salah
• Tidak diterima
dalam hukum fiqh
4. Jenis syak
a. keraguan yang
lahir daripada atau sumber haram
b. keraguan yang
terbentuk daripada asal atau dasar yang harus
c. keraguan yang
tidak dapat dipastikan asal atau sumbernya, sama ada haram atau harus
5. Sumber asal
kaedah
a. `Apabila
seseorang kamu merasakan sesuatu di dalam perutnya, kemudian timbul keraguan
dengan sebabnya : Apakah telah keluar sesuatu daripadanya atau tidak? Janganlah
sesekali ia keluar daripada masjid sehingga ia mendengar suara atau mencium
bau’
b. `Apabila
seseorang kamu ragu2 ketika sembahyangnya, ia tidak ingat berapa rakaatkah yang
telah dilakukannya : 3 atau 4? Hendaklah ia ketepikan keraguan tersebut dengan
keyakinan dan berpegang dengan apa yang meyakinkan’
KESIMPULAN
Kesimpulannya, ilmu
kaedah fiqh suatu ilmu yang mesti dikuasai oleh para ulama hari ini sesuai
dengan kedudukan dan peranannya dalam menyelesaikan persoalan-persolan yang
berlaku yang memerlukan jawapan segera.
RUJUKAN
i) Buku
Tajuk : Buku Sains Teknologi Dan Kejuruteraan Dalam Islam.
ii) Internet
http://papisma.org/index/?p=1215
http://www.slideshare.net/normurnimohamad/kaedah-fiqh-dalam-sains-teknologi-dan- kejuruteraan